Afgelopen 12 t/m 14 oktober vond de Odoo Experience plaats in Brussel, afgetrapt door Odoo-oprichter Fabian Pinckaers. Tijdens dit event stond de langverwachte lancering van Odoo 16 centraal, de nieuwste update binnen Odoo. Naast Fabian Pinckaers waren er tal van specialisten aanwezig die hun expertise deelde tijdens de interessante lezingen over de nieuwste updates binnen Odoo.
De lancering van Odoo 16 werd met veel enthousiasme aangekondigd én ontvangen. Deze vernieuwde software is maar liefst 3,7 keer sneller en efficiënter dan zijn voorganger en heeft ook bewezen voorbij te gaan aan de concurrentie op het gebied van snelheid! Naast de snelheid zijn er nog een aantal erg interessante nieuwe features gepresenteerd en wordt er vanaf heden een nieuwe pricing gehanteerd, een erg interessante ontwikkeling voor bestaande gebruikers.
De laagdrempeligheid van Odoo maakt het voor veel ondernemers een perfecte oplossing om diverse bedrijfsprocessen in te huisvesten, zoals onder andere inkoop, verkoop, webshop, voorraadbeheer, boekhouding, CRM en veel andere zakelijke toepassingen. Als trotse aanbieder van Odoo bedrijfssoftware zijn we enthousiast om onze klanten in de toekomst te gaan ondersteunen met alle nieuwe mogelijkheden en functionaliteiten die Odoo 16 te bieden heeft. In deze blog lichten we alvast wat zaken uit die ons opvallen, en waarvan we denken dat ze erg interessant en waardevol zijn voor degenen die kiezen voor Odoo 16.
De belangrijkste ontwikkelingen
Tijdens de Odoo Experience zijn de nieuwste ontwikkelingen in Odoo 16 wereldwijd bekendgemaakt. De software van Odoo staat bekend om zijn laagdrempeligheid en gebruiksvriendelijkheid. Daarom wordt deze software regelmatig geüpdatet om een zo efficiënt mogelijk platform aan te bieden voor alle gebruikers. Op het gebied van techniek heeft er een flinke doorontwikkeling plaatsgevonden. Zo is Odoo 16 maar liefst 3.7 keer sneller dan Odoo 15 en zijn de front- en back-end samen te voegen, allemaal ten behoeve van een snellere en efficiëntere workflow! Daarnaast zijn er in de sitebuilder enkele praktische zaken ontwikkeld, waardoor het makkelijker én toegankelijker wordt om pagina’s op te bouwen.
Een andere fundamentele vooruitgang binnen Odoo 16 is de nieuwe kennismanagementmodule, ‘Knowledge’. Aan de hand van deze nieuwe applicatie is het mogelijk voor medewerkers om vanuit elke Odoo app de kennisbank te raadplegen, waar het bedrijf belangrijke zaken kan opslaan zoals algemene informatie, werk- of veiligheidsinstructies. In deze kennisbank creëer je een persoonlijk dashboard en werk je real-time samen met collega’s aan hetzelfde bestand. Verder kun je hiermee eenvoudig properties aan alle bestanden toevoegen, zodat je altijd het overzicht bewaart. Hiermee navigeer, filter of hergroepeer je jezelf gemakkelijk door alle bestanden. Knowledge biedt met deze features een nieuwe dimensie aan de geavanceerde software van Odoo.
Naast de lancering van de kennisbank is het nu ook mogelijk om automatisch te plannen in de nieuwe planningsmodule van Odoo 16. Deze nieuwe update kan een last van de schouders halen van veel bedrijven. Het is namelijk niet meer nodig om handmatig een moment te kiezen wanneer er een moment ingepland moet worden voor een meeting, maar Odoo gaat hiermee zelf op zoek naar een geschikt moment op basis van beschikbaarheid en voorkeuren van de verschillende personen.
De laatste mooie update die we bespreken, is op het gebied van boekhouding. In Odoo 16 beschik je namelijk over een volledig nieuw boekhouddashboard en volledig gerestylede productiviteitstools, gebaseerd op Odoo Spreadsheet. Er heeft zich hierbij een ware revolutie op het gebied van cost accounting voltrokken, er zijn namelijk geen analytische labels meer. Ook het creëren van analytische distributiemodellen doe je nu gemakkelijk in een paar klikken.
Na alle mooie opgesomde updates is het in Odoo 16 ook nog eens veel gemakkelijker om processen op elkaar aan te laten sluiten, of je nu alleen apps van Odoo gebruikt of ook applicaties van derde partijen: In Odoo is alles naadloos op elkaar aan te sluiten.
Een vernieuwd pricing model
Tijdens de Odoo Experience dit jaar is een revolutionair nieuw pricing model gepresenteerd. Odoo omschrijft het als haar missie om bedrijven eenvoudig toegang te geven tot de software die ze nodig hebben om hun bedrijf te runnen en uit te breiden. Met dit nieuwe pricing model zet Odoo een nieuwe stap in het toegankelijker maken van haar software. Dit houdt in dat je bij het gebruik van Odoo nu toegang krijgt tot alle modules die er beschikbaar zijn. Waar je voorheen betaalde per aansluitende module, kan er nu gebruik worden gemaakt van álle tools in de Odoo omgeving. Zo kun jij tegen lage kosten gebruik maken van een enorm aanbod aan behulpzame en betrouwbare applicaties voor jouw bedrijfsprocessen. Ontdek de vele mogelijkheden voor jouw bedrijf en medewerkers, en versnel bedrijfsprocessen met gemak door Odoo te gebruiken.
Ontdek de mogelijkheden
We verwachten dat het richting het einde van 2022 mogelijk wordt voor bestaande Odoo gebruikers om te upgraden naar Odoo 16. Voor bedrijven die nieuw aan de slag willen met Odoo is het per direct al mogelijk om Odoo 16 te implementeren. Ben je benieuwd naar wat Odoo 16 voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem contact met ons op of vraag eenvoudig een vrijblijvende demo aan om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te ontdekken. We helpen je graag met jouw uitdagingen!